Je tomu jen několik málo dní, co se nám po dlouhých osmi letech čekání konečně dostalo do rukou vymodlené pokračování nejúspěšnější české hry (a pro některé nejlepší hry všech dob) Mafia II.
Hra už od prvních screenshotů, trailerů a slibů vývojářů vypadala naprosto famózně (4 různá zakončení, větvení příběhu, možnost se rozhodovat, možnost použít kus nábytku ke zmlácení nepřítele, 25 hodin herní doby, vedlejší úkoly, respekt,…). Ano to všechno ve hře mělo být – a není. Kdyby to bylo jen tohle, člověk by to ještě přešel, ale že hra postrádá spoustu herních featur obsažených už v jedničce a které jsou dnes naprostým standardem? Kde jsou zbraně na blízko? Mafia II bez oblíbené basebalky? To je snad zlý sen? Proč nefunguje nadzemka ani taxíky? Proč jsem neustále nucen jen krást auta? Hra byla několikrát odložena (celkem o 2 roky), údajně z důvodu dalšího času na vývoj a potřeby hru dopilovat a vyladit. Nicméně jak je vidět, místo dopilování se jen ořezávalo, až nám ze hry zůstala jen osekaná kostra, která je teď k dostání za nekřesťanských 1099 Kč. Nicméně o těchto nedostatcích jsme byli předem informování, byť jen pár týdnů/měsíců před vydáním.
Dobře řekneme si, tohle všechno oželíme, Mafia II přeci sází na skvělý příběh, který vás přikove k židli a nepustí, dokud hru nedohrajete. Tady následuje další studená sprcha. Příběh totiž působí velmi nesouvislým a hlavně nepřehledným dojmem – mise na sebe většinou moc nenavazují a celkově to působí, že příběh byl taktéž osekán a narychlo slepen z nějakých nezávislých misí. Pokud bych měl příběh hry převyprávět, zřejmě bych toho nebyl úplně schopen. Jsou to v podstatě jen fragmenty příběhu, nic souvislého (až na výjimky). Oseky jsou více než patrné, protože v příběhu je spousta naprosto hluchých míst a je více než zřejmé, že tu původně mělo být něco víc. Spoustu scén známých z trailerů ve hře vůbec neuvidíte, a když tak ve velmi okleštěné podobě. Absence vedlejších misí také přímo bije do očí, protože když přijedete k Burskimu na vrakoviště, pokaždé vás odbude větou, že pro vás nic nemá, ať přijdete zítra (kde jsou subquesty typu Lucas Bertone z M1?). Další problém je hrací doba. Hru jsem dokončil za nějakých 12,5 hodiny na střední obtížnost a to jsem se dobré dvě hodiny jen tak potuloval po městě. Další velký problém – odhadem více než polovinu hrací doby strávíte ježděním po městě. Mise se většinou jakoby naschvál odehrávají na druhém konci města a tak musíte trávit dlouhé minuty otravným přejížděním a ujížděním policajtům (kteří jsou na každém kroku) v důsledku překračování povolené rychlosti. Mohu říct, že jsem se přistihnul, že se u hry občas prostě nudím, protože ono ježdění působí velice účelovým dojmem. Korunu tomu všemu nasazuje konec hry, který zde prostě a jednoduše není! Autoři se chvástali tím, jak zrušili 4 konce, aby nám mohli naservírovat ten jeden grandiózní, který všechny v 2K Czech posadil na zadek. Hra je na konci vyloženě useknutá. Spousta otázek navíc zůstává nezodpovězených. Nemluvě o tom, že hra měla končit v roce 1955, ovšem končí už v roce 1951!
V důsledku krátkosti hry dostávají charaktery zoufale málo prostoru – tak málo, že nemáte vůbec možnost vytvořit si k nim nějaký vztah. V příběhu jsou tři rodiny a po celou hru pořádně vlastně ani nevíte, kam patříte, pro koho vlastně děláte a proč to děláte. Eddieho a Henryho (jedny z nejdůležitějších postav ve hře) uvidíte možná 3-4x za hru. Český dabing je na slušné úrovni, vtipné hlášky nemají chybu a velmi se mi líbila mise s ožralým Joem a Eddiem. Tady mě Mafia II opravdu rozesmála na celé kolo. :-D Škoda, že dabing hlavního hrdiny Vita v podání Martina Trnavského působí poměrně suše a nevýrazně. Vlastimil Zavřel coby Joe příjemně překvapil a pánové Šťastný (Henry) a Hruška (Eddie) podali jako vždy naprosto excelentní výkon. Smutné ovšem je, že jeden dabér (konkrétně Vladimír Fišer, jehož překrásný podmanivý hlas známe z mnoha dokumentů) dabuje ve hře hned několik postav. Zajímavostí také je, že Dalimil Klapka (dabér Franka z M1) zde propůjčil svůj hlas Leovi Galantemu. Také jsem si všiml, že jedna postava byla namluvena v jedné scéně dvěma dabéry a změna hlasu byla poměrně markantní.
Teď něco k samotné náplni misí, zde bych rád vyzdvihnul jejich různorodost. První mise z válečné fronty je originální a povedená, bohužel trvá jen cca 10 minut. Dále se mi velmi líbila mise ve vězení a poslední v planetáriu. Zde si autoři opravdu zaslouží pochvalu. Celkově je design misí velmi podařený a některé mají opravdu šťávu naprosto vás pohltí – bohužel ne všechny.
Náplní misí jsou tři hlavní elementy – jízda, střelba a pěstní souboje. Jízdní modely jsou dva – arkáda a simulace, legrace se dá užít s oběma, ale simulace mi místy přijde až nadreálná, auta se po vzoru první mafie přetáčí, jako byste měli pořád plyn na podlaze. Smutné je, že opravdová honička je ve hře jen jedna (a pak dvě, to ale ani nejsou honičky). U střelby je potřeba využívat systém krytí, jinak je po vás. Představa, že někam vběhnete a všechno vystřílíte, je naprosto fantasmagorická. Trochu mě zaráží, že nepřátelé mohou střílet naslepo z krytu, zatím co vy ne! Pěstní souboje se podle mě moc nepovedly, ubití protivníka je někdy až nechutně zdlouhavé, svobodný systém v první mafii mi vyhovoval více.
Pokud mě hra v nějakém ohledu posadila na zadek, tak je to naprosto bezkonkurenční, překrásné, živé a různorodé město propracované do nejmenších detailů a celkově velmi líbivé a graficky příjemné herní prostředí. Něco tak nádherného jsem ještě v žádné hře v tomto žánru neviděl. Ale ptám se sám sebe k čemu to všechno? Potenciál města zůstává trestuhodně nevyužit, v rámci misí se podíváte jen na pár míst a ve městě kromě sbírání playboyů a plakátů, tunění či šrotování aut, kupování oblečení, zbraní a jídla nemůžete dělat vůbec nic, což je velká škoda.
Ránou pod pás je absence jakéhokoli dalšího herního módu. Hra, která nemá multiplayer, prostě MUSÍ přijít s nějakým dalším herním módem. Na volnou či extrémní jízdu rovnou zapomeňte. Hra kromě příběhu nenabízí vůbec nic. Abych to uvedl na pravou míru, volná jízda ve hře sice je, ale je nepochopitelně skrytá a uzamčená – lze ji aktivovat až amatérskou modifikací.
Ve hře jsou některé naprosto fatální chyby a nedostatky. Autoencyklopedie zahrnuje pouhých 36 aut, ačkoli jich je ve hře mnohem více! Legenda mapy obsahuje oranžovou ikonku „práce“ (vedlejší úkol)… proč, když ve hře není ani jediný? Proč se na radaru zobrazují pouze policejní auta a ne i ta civilní? Při couvání musíte neustále myší natáčet kameru, abyste do někoho nevrazili (nebo někdo do vás). Někteří lidé včetně mě hlásí opožděné loadování interiérů obchodů a tak se stává, že někdy čekáte dlouhé vteřiny před obchodem, než se šedá skla zprůhlední a vy můžete vstoupit do obchodu. Tachometr je pouze v mílích, ačkoli máte v menu nastaven metrický systém! Hra neobsahuje inventář a velmi mi vadilo, že se název zbraně objevil jen na chvilku po sebrání a pak už ho nebylo možné zobrazit. Nefunkční MHD také zamrzí (na co tam tedy vůbec je?). Dále bych také zmínil absenci hráčských profilů (což je dnes naprostý standard) a nemožnost nahrávat konkrétní část mise jako v prvním díle.
Teď něco soundtracku – ten je jednou z nejsilnějších stránek hry (mám na mysli ten písničkový, tedy hudbu v rádiu). Překrásná dobová hudba skvěle dokresluje atmosféru Empire Bay. Co je bohužel trochu zklamání, je instrumentální hudba a teď nemám na mysli její kvalitu, ta je totiž výtečná stejně jako v prvním díle. Matúš Široký je pan skladatel a já před ním upřímně smekám. Problém je ovšem v tom, že instrumentálka nehraje v Mafii II ani zdaleka tak často, jak by bylo záhodno. Pokud jste měli s honičkami a přestřelkami v prvním díle spojeny obě Fihghting theme skladby, tak tady hudba působí dost nevýrazně a já osobně si nedokážu vybavit žádnou, s výjimkou té z hlavního menu, která je skvělá.
Z druhé Mafie na vás sice občas dýchne kouzlo jedničky, to ne že ne, ale je to spíš méně než více. V krátkosti bych se zmínil o odkazech na legendární první díl. Ve hře jsou minimálně dva, které nepřehlédnete (a pak další, které ale musíte pečlivě hledat). Jeden ve formě zmíňky o Lost Heaven a ten druhý… se dal tak trochu očekávat a je velmi konkrétní.
POZOR SPOILER!
V jedné z misí jdete s Joem dle očekávání zabít Tommyho Angela – hrdinu prvního dílu. Ovšem forma jakou je tento odkaz podán, první díl a vlastně Tommyho naprosto znectí. Tom je zde vylíčen jen jako nějaký práskač, který nabonzoval celou rodinu federálům. Joe a Vito mají na lístku napsáno, co mu mají před smrtí říct. Kdyby padla alespoň nějaká zmíňka o tom, že to byl jeden z nejschopnějších Salieriho lidí, který poté zradil rodinu, aby si zachránil zadek, bylo by to o něčem jiném. Nebo nějaká forma spolupráce s Tommym v rámci mise (třeba kšeft), prostě aby Tom dostal ve dvojce více prostoru a byla patrná nějaká úcta k němu i k první Mafii samotné. Nemluvě o tom, že Tom nevypadá jako Tom z jedničky a Vito už si není vůbec podobný.
KONEC SPOILERU!
Celkově je Mafia II velmi rozporuplná hra, která sice umí pobavit, ale na druhou stranu i nudit. Od značky Mafia se toho očekávalo možná až příliš, ale také toho bylo až příliš naslibováno a míra zklamání je i po oznámených ořezech stále vysoká a to hlavně z příběhu a některých chyb ve hře. Hra působí nedodělaně a oškubaně (ale fatálně). Děravý, nesouvislý a nedokončený příběh považuji za největší problém. Ještě jsem neviděl, aby někdo vydal nehotovou a ořezanou hru a pak ji dokončoval až pomocí DLC, což bude pravděpodobně případ Mafie II. Nabízí se otázka, zda má smysl takovýto polotovar vůbec teď hodnotit a nepočkat až na kompletní hru se všemi DLC. V tuto chvíli je mi nejvíce líto kluků z brněnského studia 2K Czech, kteří s hrou strávili dlouhých 7 let a dělali všechno pro to, aby byla opět nejlepší. Jenže po odkoupení chamtivým vydavatelem 2K Games to šlo s hrou z kopce. 2KG totiž zapomněli, že Mafia je pro fanoušky srdcovou záležitostí. Nevím, jak bych hru hodnotil, kdyby nenesla značku Mafia, nečekalo se na ní dlouhých 8 let a nebylo toho tolik naslibováno. Pokud se od toho všeho pokusím nějak oprostit, zůstane mi poměrně slušná hra se spoustu chybami, nedodělky a ořezy na jedno dvě odpoledne, kterou nemám důvod hrát vícekrát. Potenciál této hry zabil chamtivý vydavatel, který ze hry díky DLC udělá ždímačku na peníze, jak originální. Já osobně říkám, že ode mě nedostanou za DLC ani korunu, tuhle zlodějnu podporovat nebudu. Je mi to opravdu moc líto, rád bych, aby to byl jen zlý sen, ze kterého se probudím. Ale realita je tvrdá a já nemůžu udělit Mafii II vysoké hodnocení, už jen kvůli úctě k excelentní a legendární jedničce, která pro mě navždy jedničkou zůstane a kterou bych tímto poškodil.