logo
BLESKOVKY: Mafia: Definitive Edition vyšla 25. 9. 2020!  » Home «  » MAFIA II «  » Fórum «  » Odkazy «  » Guestbook «  » Kontakt «
menu
zprávy
 » Novinky
 » Archiv
 » Články
galerie
 » Screenshoty
 » Wallpapery
 » Z vývoje hry
 » Mafia komix
tipy a triky
 » O hře
 » Postavy
 » Cheaty
 » Tipy & Triky
 » Návody
 » Mapa města
downloads
 » Auta
 » Modifikace
 » Mise
 » Skiny
 » Programy
 » Trainery
 » Mixy hlášek
 » Screensavery
 » Ostatní
MAFIA II
 » Základní info
 » Artworky
 » Wallpapery
 » Screenshoty
 » Trailery
 » Z vývoje hry
 » Postavy
ostatní
 » Guestbook
 » Fórum
 » Mafia music
 » Výsledky anket
 » O webu
 » Old designs
 » Redakce
 » Výměna odkazů
 » Odkazy
kontakt
JohnZ JohnZ
Poslat e-mail administrátorovi
partneři
jahho
Toplist: Mafia Forever - Mafia & Mafia 2

Nastavit jako domovskou stránku   Přidat k oblíbeným stránkám

Mafia II - moje největší herní a životní zklamání

(autor: Sady, přidáno: 11.9. 2010)
Hned na začátku vás musím upozornit, že tento článek je velmi negativně laděný (i když to už jste museli pochopit z nadpisu), žádné chvály na adresu Mafie II se zde nedočkáte. Ne, nemám tím na mysli, že hra je vyloženě špatná a nemá žádná pozitiva, to určitě ne. Tohle však není recenze, ale pouze taková moje úvaha nad tím, proč jsem od druhé Mafie tolik očekával (zde ale asi budu mluvit za všechny), co všechno se za ty dlouhé roky od jejího ohlášení událo, čím vším jsme si museli my - fanoušci - projít, v čem mě osobně Mafia II zklamala a jak to s touto značkou vidím do budoucna. Vzhledem k tomu, že toho mám na srdci opravdu hodně, jsem se rozhodl článek rozdělit na několik částí, jež budu zveřejňovat postupně (jakmile je dokončím). Než se pustíme do samotného článku, chtěl bych ještě uvést na pravou míru jeho název, který se vám může zdát tak trochu nadnesený a přehnaný. Já to tak ovšem bohužel skutečně vnímám. Není to proto, že bych snad nějakou hru považoval v životě za to nejdůležitější, ale Mafii II tak vidím zkrátka proto, že jsem nikdy v životě ničemu tak moc nedůvěřoval a na nic se nikdy tak strašně a dlouho netěšil, jako tomu bylo právě v případě této hry.

Důvody vysokých očekávání

Myslím, že důvody opravdu extrémně vysokých očekávání fanoušků jsou každému úplně jasné, přesto si je dovolím zrekapitulovat:

1) Vysoká kvalita prvního dílu

    První díl byl doslova a do písmene revoluční a v době vydání (2002) s ním ještě poměrně neznámé české vývojářské studio Illusion Softworks, které do té doby vydalo pouze jednu úspěšnou hru Hidden and Dangerous, udělalo velikou díru do světa. Vynikající příběh s ještě lepší prezentací v podobě perfektních cutscén, velmi realistické a autentické prostředí amerického velkoměsta zasazeného do období 30. let minulého století, neuvěřitelný smysl pro detail, precizní jízdní model, správná mafiánská atmosféra, jedinečné charaktery, dobová a "kulervoucí" hudba a v neposlední řadě také nebývale kvalitní lokalizace (tedy v případě české verze). Tím vším hra vynikala nad tehdejší konkurencí a v některých aspektech dle mého názoru nebyla překonána dodnes. Nejúžasnější na tom všem je fakt, že hru Illusion Softworks dokázalo dokončit za pouhé 4 roky (a to hra ještě vyšla o 2 roky později, než měla - díkybohu) v opravdu nízkém počtu vývojářů. Těch bylo zpočátku zhruba deset a na konci vývoje třicet.

2) Stejní lidé

    Drtivá většina vývojářů, kteří se podepsali na vývoji první Mafie, se přesunulo k vývoji druhého dílu. To přece nemohlo dopadnout špatně!

3) Velmi dlouhý vývoj

    Další velmi důležitý faktor, který ovlivnil naše strašně vysoká očekávání. Čím déle je hra ve vývoji, tím víc si od ní hráči slibují (výjimkou je snad jen Duke Nukem Forever :), což je naprosto přirozená věc. A když se na Mafii II čekalo tak strašně dlouho, až na pár skeptiků téměř každý čekal takřka dokonalou hru s kvalitou minimálně srovnatelnou k prvnímu dílu.

4) Sliby, chyby

    Od srpna 2007, kdy byla Mafia II poprvé oficiálně přestavena světu, jsme z úst vývojářů a komunitních manažerů slýchali opravdu velkohubá prohlášení o tom, jaká bude Mafia II bomba a mnohonásobně lepší hra než první díl, dále sliby o tom, co všechno ve hře bude (o tom velmi detailně v poslední části článku) a v neposlední řadě nás T2 zásobovalo famózními trailery a gameplayi, z nichž se do hry dostala nakonec sotva třetina obsahu - ať už jde o herní prvky a možnosti, mise a nebo dokonce cutscény (na zadním obalu hry jsou dokonce 2 screenshoty z misí, které se ve finálním produktu vůbec nenacházejí, což už je vyložená provokace). Slovy Dana Vávry: "Všechno bude v podstatě stejné jako u prvního dílu - jenom asi tak desetkrát lepší".

Tři roky čekání a utrpení

    Těmi třemi roky čekání a utrpení (od ohlášení hry až po její vydání) mám samozřejmě kromě samotného téměř nekonečného čekání na naše vymodlené pokračování Mafie především odporné, arogantní, sobecké a mnohdy (tedy téměř vždy) až stupidní chování a jednání ze strany vydavatele, kterému jsme po celou dobu mohli jen bezmocně přihlížet a vše si nechat líbit. Ale který fanoušek jedničky by to nevydržel, když na konci toho všeho na něj měla čekat jedna z nejlepších her všech dob! Pojďme se tedy podívat, čím vším nám naše milované Take Two po celou to dobu ještě více znepříjemňovalo již tak velmi vyčerpávající čekání:

1) Reklamní kampaň

    Vydavatel hry měl kromě systematického znehodnocování a ořezávání hry (což zvládlo vskutku na výbornou!) na starosti už jen reklamní kampaň s jednoznačným cílem: celé tři roky zásobovat fanoušky dostatečně velkým množstvím informačních či jiných materiálů, aby jim bylo neustále připomínáno, z jakého že to důvodu vlastně na Mafia II tak dlouho čekají. To však Take Two absolutně nezvládlo. Tím samozřejmě nechci říct, že by toho snad ukázali málo a od hry nás nějak odrazovalo, právě naopak! Problém je jinde. Komunitní manageři nedokázali rozložit uvolňování nových propagačních materiálů tak nějak rovnoměrně. Když opomenu poslední půl rok, během kterého se nenašel snad ani týden, kdy by se něco zajímavého neobjevilo, předchozí dva roky by se daly označit doslova za informační poušť a pustinu. Několik měsíců se nic nedělo - pokud tedy nepočítám nepravidelné vypouštění v drtivé většině skutečně odporných artworků - a fanoušci nadávali a nadávali. Pak se uskutečnila nějaká velkolepá prezentace pro novináře či byla hra ukázána na nějaké z herních veletrhů, odkud se k nám dostalo tolik materiálů, že redaktoři websitů nestačili psát a fanoušci číst. A pak zas několik měsíců nic a pak opět nějaká akce. A takhle pořád dokola až zhruba do jara tohoto roku. I přesto se ale paradoxně Take Two, potažmo 2K Czech podařilo fanouškům vyslepičit mnoho spoilerů na příběh a ukázat bez nadsázky minimálně třetinu hry. Bravo!

2) Webové stránky

    Spravování (resp. nespravování) oficiálních webových stránek 2K Czech a hry je kapitolou samo pro sebe, takže ačkoliv toto téma spadá do reklamní kampaně, rozhodl jsem se mu věnovat zvláštní odstavec. Přestože jsme se vzniku oficiálních webových stránek hry a jejích vývojářů 2K Czech dočkali v podstatě hned po ohlášení hry, během těch tří let na webu 2K Czech neproběhla ani jedna jediná pořádná obsahová aktualizace a i nepříliš zasvěcený člověk by dokázal z fleku říct mnohem více informací, než kolik se jich dočtete tam. Ovšem ani stránky samotné hry na tom o mnoho lépe, kromě videí a screenshotů tam toho příliš nenaleznete, tudíž dle mého názoru představuje každá druhá fanstránka či blog daleko hodnotnější zdroj informací.

3) Zapírat, zapírat, zapírat

    Ačkoliv Take Two v posledních měsících před vydání otevřeně přiznávalo, co všechno ve hře není (ovšem jen málokdy káplo božskou, že ta či ona věc původně ve hře byla), lží a především nepřesných informací jsme od nich slýchávali víc než dost. Tak například jsme se jednou dozvěděli, že ve hře je okolo 200 licencovaných písní, ovšem o pár dní později jich bylo 120. Aut bylo více než 50 a poté 70. A takhle to bylo i s dalšími sto věcmi. Nemyslím si, že by tohle bylo úmyslné lhaní, komunitní manažeři v tom měli zkrátka pořádný bordel. Co však za naprosto průhledné lhaní a zapírání považovat lze, byla kupříkladu reakce Jacka Scaliciho na téma zbraně na blízko. Scalici se totiž nechal na oficiálním fóru slyšet, že ty ve hře nikdy nebyly, ačkoliv nám je před rokem 2K Czech ukázalo při příležitosti prezentace Mafie II na GDS 09 a jeden šikovný módař je dokonce vytáhnul ze zdrojového kódu dema a screenshoty nahodil právě na fórum. Takhle otevřeně dělat z lidí debily, to jsem snad ještě neviděl! A pokud se náhodou rozhodnete dotázat se na oficiálním fóru, proč je hra tak osekaná, dočkáte se buď odpovědi typu:"Vždyť ta hra je skvělá! Nezkoumejte složky hry a hrajte!" nebo některý z moderátorů či adminů Váš topic zavře.

4) Serem na vás, vždyť jste z Česka

    Ačkoliv se vydavatel hry zachoval jako ta největší svině ke všem fanouškům, ti čeští to odnesli bezesporu nejvíc. Tak začněme kupříkladu tím, že jsme se za celou dobu nedočkali možnosti nastavit si webovky hry a firmy do našeho rodného jazyka, což je podle mě opravdu ostuda. Vždyť i kupříkladu stránky polského Zaklínače disponují českou verzí, tak proč tomu tak nemůže být i u původně české hry? To je vážně takový problém těch pár vět přeložit? Ne, není. To se nám zkrátka a dobře jenom někdo vysral na hlavu. Též jsme na ukázky české lokalizace jako jediní museli čekat až do téměř samotného vydání hry, přitom v ostatních jazykových verzích byla hra ukázána již před třemi lety v prvním traileru.
    Také jsme museli mnoho měsíců čekat, než se Take Two uráčí uvolnit nějaké reklamní předměty s logem hry do soutěží pro české hráče, ačkoliv v jiných zemích jich v tu dobu proběhlo již několik. Tomu říkám "fair play".
    Dalším podrazem na české fanoušky bylo zrušení sběratelské PC verze hry a následné oznámení, že sběratelské edice verzí konzolových nebudou obsahovat českou lokalizaci. Tento krok je zcela nepochopitelný sám o sobě, natož když přihlédneme k tomu, že v takové Belgii, Nizozemí a Lucembursku sběratelskou PC verzi bez problému seženete, i když tyto země představují mnohem menší kupní sílu než Česká republika.
    A nyní se dostáváme k poslední záležitosti. Take Two si totiž nedalo pokoj ani po vydání hry a opět muselo dát fanouškům z Česka najevo, že pro něj nic neznamenají. Na několika místech v Česku probíhaly půlnoční prodeje a několik tisíc věrných fanoušků vydrželo čekat dlouhé hodiny na dešti a následně ve frontách (já se naštěstí nezúčastnil), aby si hru mohli zahrát jako jedni z prvních v Evropě. Když ale celý natěšení přišli domů, s hrůzou zjistili, že čeština ve hře není aktivována, ta byla na Steamu zprovozněna až v pozdních odpoledních hodinách. Samozřejmě ti, kteří se hru rozhodli Take Two nepodpořit a hru stáhnout (dobře jste udělali), hráli v češtině už 3 dny před vydáním. To vše nakonec završila další velká podpásovka, tentokrát "pouze" pro PS3 hráče. Hra totiž na této platformě vypadá suverénně nejhůř, a tak se k této verzi hry vydavatel rozhodl zdarma uvolnit exkluzivní DLC Betrayal of Jimmy. Ovšem ti čeští hráči se samozřejmě nedočkali, v obalu hry se totiž žádný kód pro stáhnutí DLCčka ze Steamu nenacházel. Nejsem si vůbec jist, jestli byla vůbec alespoň po těch dvou týdnech tato obrovská chyba napravena. Ale dost o tom pochybuji, protože jsem nikde nenarazil na nějaké oficiální prohlášení ze strany vydavatele nebo českého distributora. Dále si lidé, kteří legálně pořizovali první multiplatformní placené DLC Jimmyho Vendetta, stěžují na nekompatibilitu s českou verzí hry (minimálně u Xboxu), takže DLC nemohou vůbec spustit. Až po 4 dnech od jeho vydání jsme se dočkali oficiálního vyjádření Cenegy, která ovšem pouze sděluje, že zatím netuší, co s tím má dělat. Opravdu nevím, kdo v těchto případech pochybil, ale i kdyby to byla opravdu chyba Cenegy, Take Two si to mělo pohlídat.     Tohle všechno jsou jasné důkazy toho, že pokud daná země nepředstavuje pořádný balík peněz, je vydavateli absolutně ukradená. Myslím ale (nebo spíše naivně doufám), že s touto velmi krátkozrakou politikou Take Two jednoho krásného dne narazí, protože jak se říká: "Na každou svini se někde vaří voda."
    Tímto jsme se dostali na konec první části mého povídání o Mafii II a jakmile to bude možné, zveřejním další část, ve které se detailně zaměřím na chyby a nedostatky této hry.

    A na úplný závěr si neodpustím jednu věc. Nehodlám sice nikoho nabádat k tomu, aby si základní hru stahoval (ačkoliv já upřímně lituji každé koruny, o kterou jsem Take Two obohatil), ale apeluji na Vás, abyste se sebou nenechali i nadále vyjebávat a necpali Take Two další peníze za DLC! Zaprvé jejich obsah měl být naprosto prokazatelně již v původní hře a zadruhé si to za svoje chování a jednání nezaslouží! Pokud máte alespoň trochu zdravého rozumu, DLC kupovat nebudete.

Jakub "Sady" Sadecký

Článek je zakázáno kopírovat nebo uveřjněnovat na jiných webech bez souhlasu autora!

« zpět na přehled článků

http://mafia-forever.wz.cz | Optimized for resolution 1024 x 768 and higher - IE, Firefox, Opera | Created via PSPad editor | © 2006 - 2022 JohnZ
Všechna práva vyhrazena. Zákaz kopírování obsahu a grafických prvků webu bez souhlasu autora.

optimalizace PageRank.cz